دانشگاه هرمزگان
ارتباط‌باصنعت آزمایشگاه مرکزی کتابخانه مرکزی هیأت علمی مجتمع دانشگاهی میناب آموزش های آزاد نهاد رهبری
EnAr ورود 0

در دانشگاه هرمزگان؛

اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان افتتاح شد

اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان افتتاح شد

اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری هرمزگان با حضور مشاور ریاست مجلس شورای اسلامی و مشاور ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس، معاون پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس، مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای راهبردی اندیشکده‌های استانی، روسای دانشگاه‌های استان و جمعی از مسئولان استانی افتتاح شد.

راه‌حل‌یابی و مسئله‌گشایی فراروی توسعه استان‌ها، ارائه نظرات کارشناسی و اولویت‌بندی در خصوص نظام مسائل و ترجیحات استان و شرکت در شوراهای تخصصی مرکز پژوهش‌های مجلس، شناسایی و تشکیل بانک اطلاعات نخبگان و اساتید استانی در مسیر تحقق حکمرانی نو در سطح استان‌ها و کادرسازی برای جریان حکمرانی نو در سطح استان‌ها از طریق شناسایی نخبگان توانمند، شایسته و انقلابی جهت بکارگیری در مناسب مختلف حکمرانی از جمله اهدافی است که برای اندیشکده‌های حکمرانی تعریف شده است.

 ضرورت گسترش حکمرانی غیرمتمرکز

 سرپرست دانشگاه هرمزگان در آیین افتتاح اندیشکده حکمرانی گفت: در مباحث مربوط به توسعه دو دیدگاه غالب شامل دیدگاه تمرکزگرا و یک دیدگاه غیر متمرکز وجود دارد. در دیدگاه تمرکزگرا مباحث مربوط به توسعه به صورت متمرکز و به تعبیری از بالا تصمیم گیری و سیاست گذاری و ابلاغ می‌شود.

 دکتر ظهیری نیا با بیان اینکه در دیدگاه غیر متمرکز جریان نیاز از پایین شروع می‌شود و با پشتیبانی جوامع محلی توسعه اتفاق می‌افتد، افزود: خلائی که در کشور ما در حوزه حکمرانی وجود داشته در قسمت دیدگاه‌های غیر متمرکز است.

 وی اضافه کرد: این اندیشکده در استان هرمزگان به عنوان هجدهمین استان کشور امروز راه اندازی می شود و مباحث توسعه استانی و ملی را در این قالب می‌توانیم پیگیری کنیم.

 سرپرست دانشگاه هرمزگان اظهار کرد: امیدواریم این اندیشکده سبب تغییر و تحولات مثبت برای استان و کشور می‌شود

   تجمیع نخبگان هرمزگان در اندیشکده‌های حکمرانی

  مشاور ریاست مجلس شورای اسلامی و مشاور ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به عملیات طوفان الاقصی و تحولات فلسطین گفت: اتفاق بزرگی در خاورمیانه به تعبیر غربی‌ها و غرب آسیا به تعبیر ما افتاده است؛ آنچه اتفاق افتاد به وضوح نشان داد جریانی که به نام غرب و دنیای به ظاهر متمدن از خود تعریف کرده است، خود را درمقابل اسلام تعریف کرده است.

 پور موسوی افزود: آنچه واقعیت صحنه در روایت درست از اراضی اشغالی می‌توانیم تعریف کنیم این است که کل فلسطین در مقابل کل اشغالگری است نه حماس.

 وی با بیان اینکه افول قدرت آمریکا یعنی امروز می‌بینیم آمریکایی‌ها بیش از هرچیز اعتبارشان را از دست دادند، گفت: هیمنه آمریکه بهم ریخته است‌‌؛ ان‌شالله به زودی شاهد از بین رفتن رژیم جعلی صهیونیسم هستیم.

 مشاور ریاست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حامل سلام ریاست محترم مجلس برای هرمزگان هستم، افزود: اندیشکده حکمرانی و قانون گذاری استان هرمزگان هجدهمین اندیشکده استانی است که با مشارکت دانشگاه‌ها و نخبگان استانی با هدف کمک به قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون افتتاح می‌شود.

 نظام سیاسی کشور، تک ساخت، بسیط و متمرکز است

 پور موسوی با بیان اینکه معتقدیم ظرفیت‌های کم نظیری در استان‌ها وجود دارد که باید بهره ببریم، گفت: نظام سیاسی کشور متاسفانه یا خوشبختانه نظام تک ساخت، بسیط و متمرکز است؛ در این نوع نظام همه کارها از مرکز انجام و دیکته می‌شود به پایین که این نوع حکمرانی در کشور جواب نمی‌دهد.

 مشاور ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه آنچه دارد اتفاق می‌افتد همه چیز از بالا است، افزود: اما جمهوری اسلامی آمد که همه مردم مشارکت کنند. سرمایه جمهوری اسلامی مردم هستند. مردم یک دست نیستند متفاوت هستند؛ هنر حکمرانی ایرانی درک این تفاوت‌ها است؛ این تفاوت‌ها را در کنار هم قرار دهد و از آنها قدرت بسازد. این عاقلانه‌ترین شیوه برای حکمرانی است.

 وی با بیان اینکه در استان‌ها ظرفیت بی نظیری در حوزه نخبگانی حضور دارد و باید استفاده کنیم از گزارش‌ها و کارهای کارشناسی آنها در قانون‌گذاری، گفت: نخبگان بومی نسبت به نظام مسائل استان قطعا بیشتر از هرشخصی اشراف دارند؛ می‌توانید بگویید این قانون در حوزه دریا، گمرک یا... درست نیست؛ آیین‌نامه‌ها اشکال دارد؛ قانون جدیدی وضع شود.

 پور موسوی افزود: امیدواریم بتوانیم با کمک دانشگاه ها و نخبگان که ممکن است بازنشست شده باشند، تحولاتی را در زمینه قانون گذاری ایجاد کنیم.

 مسئله‌شناسی و اولویت‌بندی نظام مسائل و ترجیحات استان، بررسی و ارزیابی طرح‌ها و لوایح ارجاعی به مجلس، پاسخدهی به سوالات و درخواست‌های پژوهشی نمایندگان مجلس و انجام مطالعات آینده‌پژوهی در توسعه استان‌ها و سیاست‌پژوهی در موضوعات مهم؛ ماموریت‌های اندیشکده حکمرانی تعریف شده است.

4
بازدید امروز: 7    بازدید کل: 995